Pengikut

Sabtu, April 01, 2017

RASULULLAH tegas menolak Bid'ah Hasanah


MASYAKARAKAT kuat berhujah  “ada bid’ah hasanah” atau “niat ikhas kerana Allah, jadilah ibadah” atau “apa saja yang baik itu ibadah dan ada pahala”.  Bid’ah hasanah ialah amal ibadah yang direka atau tambahan daripada ibadah yang diajarkan oleh Nabi s.a.w.  Sebagai contoh, amalan beribadah membaca al-Quran di rumah orang mati selama beberapa malam yang ditetapkan. Pada malam penutupnya diadakan majlis khatamul Quran.  Membaca al-Quran itu sungguh ibadah khusus yang diajarkan oleh Nabi s.a.w., namun mengkhususkan membacanya sebagai ibadah di rumah orang mati itu Nabi s.a.w. tidak ajarkan. Maka ibadah itu menjadi bid’ah hasanah.


Malangnya Nabi s.a.w. menolak dengan tegas amal bid’ah hasanah yang tiga orang sahabatnya cuba lakukan.  Bahawa Nabi s.a.w. shalat malam, dan itu adalah contoh ibadah yang sunah. Namun apabila ada sahabatnya yang mahu menambah cara shalat (sehingga tidak tidur malam), Nabi s.a.w. menolaknya mentah-mentah!  Tidakkah itu pengajaran daripada Nabi s.a.w.?

Dalam hadits Mihzan bin al-Adra’ yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad disebutkan:

إِنَّكُمْ لَنْ تَنَالُوْا هَذَا الأَمْرَ بِالمُغَالَبَةِ، وَخَيْرَ دِيْنِكُمْ اليُسْرَةُ

Kalian tidak akan dapat melaksanakan agama ini dengan memaksakan diri. Sebaik-baik urusan agamamu adalah yang mudah.”

Pernah ada tiga orang yang ingin mengetahui keadaan ibadah Nabi di rumah. Mereka tidak bertemu dengan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, lantas mereka bertanya kepada ‘Aisyah tentang ibadah beliau. Setelah diberitahukan, mereka merasa ibadah baginda Nabi itu hanya sedikit. Mereka berkata: “Di manakah kedudukan kami dibanding dengan Nabi!? Padahal (Allah) telah ampuni dosa-dosa beliau yang lalu maupun yang akan datang.”

Maka salah seorang dari mereka berkata: “Aku akan shalat malam terus menerus tidak akan tidur.”
Yang kedua berkata: “Aku akan puasa terus menerus tanpa berbuka.”

Dan yang ketiga berkata: “Aku tidak akan menikah selama-lamanya.”


Maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam mendatangi mereka seraya mengatakan:

أَنْتُمُ الَّذِيْنَ قُلْتُمْ كَذَا وَكَذَا؟ أَمَا وَاللهِ إِنِّي لأَخْشَاكُمْ للهِ وَأَتْقَاكُمْ لَهُ، لَكِنِّي أَصُوْمُ وَأُفْطِرُ، وَأُصَلِّي وَأَرْقُدُ، وَأَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ؛ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي

“Kaliankah yang mengatakan begini dan begini? Adapun diriku, demi Allah Azza wa Jalla , aku adalah orang yang paling takut dan paling takwa kepada-Nya, tetapi aku berpuasa aku juga berbuka, aku shalat dan aku juga tidur serta aku menikahi wanita! Barangsiapa membenci sunnahku maka ia bukan termasuk golonganku.” (Mutafaqun 'alaih)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan